Αγαπητέ μου φίλε,κατά την ταπεινή μου γνώμη δεν υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείς να κάνεις εδώ σε τούτο το "μέρος". Αυτά τα χώματα έχουν οργωθεί και έχουν καρπήσει πολλές φορές, με καρπούς πρωτότυπους και μοναδικούς στην εποχή τους. Εκείνοι που τους έσπειραν μάτωσαν τα χέρια τους και την ψυχή τους πολλές φορές, χλευάστηκαν από το κατεστημένο της εποχής τους, πολλοί κατέστρεψαν τη ζωή τους, άλλοι πέθαναν άγνωστοι και ταπεινωμένοι μέσα σε ένα υγρό δωμάτιο, όμως δυστυχώς για σένα καλέ μου, δεν άφησαν και πολλά πράγματα για να κάνεις και θα καταλάβεις τι εννοώ αν ακολουθήσεις κατά γράμμα τις παρακάτω συμβουλές μου.
Πρώτα από όλα θεωρείται δεδομένο ότι έχεις ακούσει, παίξει και κατανοήσει βαθιά τους Κλασικους ! Τι σημαίνει φόρμα και τις βασικές αρχές μορφολογίας και ιστορίας της μουσικής όπως και ενορχήστρωσης !!! Αφού για πολλά χρόνια το κάνεις αυτό με ιερή προσήλωση και αφοσίωση, έπειτα θα βάλεις με πολύ προσοχή τη φιλόδοξη ύπαρξή σου στον προθάλαμο της πρωτοπορείας. Δηλαδή στους συνθέτες του 20ου αιωνα που σκέφτηκαν πολύ πριν απο σένα οτι "υπάρχει κάτι στην άλλη πλευρά του ωκεανού".
Ο Paul Griffiths στο βιβλίο του "Μοντέρνα Μουσική" ξεκινάει λέγοντας ότι:"Αν θα μπορούσε να πει κανείς ότι η μοντέρνα μουσική έχει μια συγκεκριμένη αφετηρία τότε αυτή είναι η μελωδία του φλάουτου με την οποία αρχίζει το: Πρελούδιο στο Απόγευμα ενός Φαύνου του Claude Debussy". Έτσι θα αρχίσει μια μεγάλη περιπέτεια που θα σου κάνει πολύ πολύ καλό...
Θα συνεχίσεις ακούγοντας τα κονσέρτα για πιάνο και όλες τις Συμφωνίες του Σοστακόβιτς, το "Κονσέρτο για ορχήστρα" και τη ''Μουσική για έγχορδα κρουστά και τσελέστα" όπως και τα τρία κονσέρτα για πιάνο του Βela Bartok και θα κλείσεις αυτήν την ενότητα "ρουφώντας" ότι μπορείς περισσότερο απο Προκόφιεφ !!!
Είσαι σε καλό δρόμο. Άν υπάρχει μέσα σου κάτι, οτιδήποτε, που να σου λέει ότι θέλεις ακόμη να γράψεις τότε συνέχισε τη μελέτη !!!
Τώρα προτείνω να ακούσεις την "Ιεροτελεστία της Άνοιξης" του Στραβίνσκι και έργα των Σαίμπεργκ Βέμπερν Μπέργκ και Σκαλκώτα (για αυτόν τον τελευταίο διάβασε και για τη ζωή του...θα σου κάνει καλό!) Αν και μετά από αυτά έχεις τη διάθεση να συνεχίσεις.- προς Θεού, δεν θέλω να σε απογοητεύσω-συνέχισε το ψάξιμο και τη μελέτη.
Έφτασε λοιπόν η στιγμή να ακούσεις κάτι πολύ κακά παιδιά που εξοργίσανε πολύ κόσμο με το έργο τους !!! Σημείωσε καλά τα ονόματα και άρχισε να ψάχνεις: Τζων Καίητζ, Κ.Στοκχάουζεν, Πιερ Μπουλέζ, Ολιβιέ Μεσσιάν, Πωλ Χίντεμιτ, Έντγκαρ Βαρέζ ,Ιάνη Ξενάκη, Γκέοργκι Λίγκετι, Λουίτζι Νόνο, Λουτσιάνο Μπέριο, Μαουρίτσιο Κάγκελ και τέλος Γιάννη Χρήστου.
Τώρα προσοχή ! Αν και έπειτα από όλο αυτό το δύσκολο ταξίδι πιστεύεις ακόμα ότι έχεις να δώσεις κάτι πραγματικά ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ, κάτι που δεν έχει ΞΑΝΑΓΙΝΕΙ , κάτι που να αξίζει κανείς να καταγράψει γιατί είναι πραγματικά ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ και ΜΟΝΑΔΙΚΟ.......ε τότε καν' το.....πιο ήταν το κέρδος από όλη αυτή την περιπέτεια, νομίζω πως το κατάλαβες. Τώρα είσαι σε καλύτερο σημείο γιατί ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ.....!!!.....τώρα πια δεν έχεις το άλλοθι...του πρωτόγονου, και το χέρι σου όταν θα αγγίζει το μολύβι για να γράψει δεν θα είναι πια τόσο σταθερό, τώρα έχουν περάσει, ελπίζω, αρκετά χρόνια μελετώντας και είσαι πιο ώριμος. Γνωριζεις και ελεγχεσαι, Γιατί έμαθες καλά κάτι πολύ σημαντικό........οτι η γνώση είναι έλεγχος !!!
Σαν επίλογο θέλω σ' αυτό το σημείο να σου επισημάνω ότι όταν πια αποκαμωμένος από το γράψιμο θα γείρεις το κεφάλι να ξαποστάσεις από το δημιουργικό πυρετό, μπορεί να σου έρθουν στο νου τα λόγια του Πορτογάλλου συγγραφέα Φερνάντο Πεσσόα: "Τι μπορεί δηλαδή να εξομολογηθεί κανείς που να αξίζει τον κόπο η που να ειναι χρήσιμο; Αυτό που μας έχει συμβεί είτε συνέβη σε όλο τον κόσμο είτε μόνο σε εμάς. Στην πρώτη περίπτωση δεν έχουμε τίποτε το καινούριο να πούμε,στη δεύτερη "κανείς δεν θέλει να το ακούσει".
“Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη…”, λοιπόν!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜόνο που διαβλέπω πίκρα και απογοήτευση από και προς τη δική σου… Ιθάκη.
Η άλλη, μας καλεί στο ταξίδι και μας περιμένει!
Άραγε, πλήρες αδιέξοδο?
ΥΓ
Καλωσόρισες στον κόσμο των bloggers!